Obsah DOKwebu
www.DOKweb.net je portál zaměřený na východoevropský dokumentární film. Nabízí denně aktualizovaný informační servis o vznikajících a dokončených filmech, rozhovory s tvůrci i se zástupci dalších dokumentárních profesionálů nebo analýzy situace dokumentární podpory v různých zemích regionu, měnících se způsobů produkce, distribuce a obecně podpory a financování dokumentárního filmu. Jeho součástí jsou i rozsáhlé databáze východoevropských filmů, institucí, produkčních společností, fondů, festivalů, nebo trailerů a video reportáží. www.DOKweb.net je hlavním online projektem IDF, poskytuje veškeré informace o aktivitách organizace, které zároveň propojuje s obecným informačním servisem.
Aktivity Institutu dokumentárního filmu
Občanské sdružení INSTITUT DOKUMENTÁRNÍHO FILMU (IDF) již od roku 2001 podporuje východoevropský autorský dokumentární film a jeho prosazení na evropské úrovni. Obracíme se na východoevropské režiséry a nezávislé producenty, kterým pomáháme při vývoji, produkci, propagaci a distribuci jejich dokumentární tvorby. Nabízíme jim komplexní řetězec podpory, který cílí na jednotlivé filmaře (konzultace s vybranými experty), skupiny vybraných profesionálů s projekty či filmy (Ex Oriente Film, East European Forum, East Silver, Doc Launch atd.), domácí i mezinárodní dokumentární komunitu (East Doc Platform) i veřejnost (portál www.DOKweb.net). Spolupracujme s předními festivaly, TV stanicemi, distributory, sales agenty, trhy nebo vzdělávacími programy, pro něž jsme BRANOU DO VÝCHODOEVROPSKÉHO DOKUMENTU.

VARŠAVSKÝ FESTIVAL PLANETE DOC REVIEW

V pátek 8. května 2009 byl ve Varšavě zahájen šestý ročník festivalu Planete Doc Review. Mezi více než 140 dokumentárními filmy, které se na letošním festivalu představí, najdou diváci také několik dokumentů od tvůrců ze střední a východní Evropy, kteří se v minulosti zúčastnili vzdělávacích programů či dalších akcí pořádaných Institutem dokumentárního filmu (Ex Oriente Film, East European Forum, Docu Talents from the East). O hlavní cenu festivalu budou soutěžit mj. Jak se vaří dějiny, Létající draci (foto), Naše ulice nebo Slepé lásky.

Planete Doc Review - Mezinárodní festival dokumentárních filmů
8. - 17. května 2009
Varšava / Polsko

Více informací o festivalu a uvedených filmech najdete také na webu Tue Steen Müllera.

[Sekce: Fetish and Culture]

BAHRTALO! (GOOD LUCK!) / BAHRTALO! (HODNĚ ŠTĚSTÍ!)
Maďarsko 2008, 80 min
Režie: Robert Lakatos

Originální hraný dokument o dvojici maďarských Boratů na cestě Evropou. Kníratý Cikán Lali a plešatý gadža Lori pocházejí z Transylvánie a jsou přátelé na život a na smrt. V úvodu se charizmatická dvojice vydává do Vídně, později společně vyrazí ještě do Egypta. Zažili už řadu neúspěchů a i ty sporé úspěchy trvaly jen krátce, jejich přátelství ale překonalo vše. Hraný dokument s prvky crazy komedie boratovského stylu vypráví o dvou buranech a jejich střetu s civilizací. Film plný čiré východoevropské poezie působivě popisuje střet mezi spontánním Východem a upjatějším Západem.

Film se v roce 2005 zúčastnil East European Fora a v roce 2006 byl prezentován na panelu Docu Talents from the East v Karlových Varech.

THE KITES / LÉTAJÍCÍ DRACI
Polsko 2008, 79 min
Režie: Beata Dzianowicz

Pohled na život v Aghánistánu očima afghánských studentů. Navzdory varování řady lidí, že projekt nemá kvůli technickým, politickým i kulturním faktorům šanci uspět, jsme mladým lidem v Afghánistánu rozdali kamery a zorganizovali pro ně filmařský kurz.

Projekt se v roce 2004 pod pracovím názvem Learning to Watch zúčastnil mezinárodního workshopu autorského dokumentu Ex Oriente Film

THE REVOLUTION THAT WASN'T / REVOLUCE, KTERÁ NEBYLA
Estonsko, Finsko 2008, 95 min
Režie: Alojna Polunina
Producent: Jaak Kilmi, Ilkka Matila

Rusko, 2007, přesně rok před dalšími prezidentskými volbami. Opozice je připravená jednat rázně a přebrat moc. Dvě hlavní postavy, Anatolij a Andrej, jsou veterány revoluce a členové zakázaných politických organizací více než deset let. Politika tu však slouží pouze jako pozadí pro hlavní děj, poskytuje prostředí, ve kterém hlavní postavy existují. Je to příběh hrdosti, zrady a začátku nového života.

Jaak Kilmi se zúčastnil workshopu Ex Oriente Film 2004 jako režisér projektu The Art of Selling. V roce 2007 na East European Foru představil dokument Black-and-White Window.

[Sekce: M(a)u(e)r - 1989 revolution in Polish and German documentary films]

CHILDREN OF THE REVOLUTION
Polsko 2002, 58 min
Režie: Maria Zmarz-Koczanowicz

Revoluce roku 1989 v Polsku, Maďarsku a České republice. Obrazy revoluce na pozadí písní Jacka Kaczmarského, Jaroslava Hutky a Wolfa Biermanna. Požírá revoluce vlastní děti?

Režisérka Maria Zmarz-Koczanowicz se s projektem Between Hopes and Fears zúčastnila workshopu Ex Oriente Film 2005.

DWARFS GO TO UKRAINE
Polsko 2005, 55 min
Režie: Miroslaw Dembinski

Když na Ukrajině v roce 2004 propukla Oranžová revoluce, vydal se na Ukrajinu vyjádřit podporu Viktoru Juščenkovi vlak plný mladých lidí z Polska.

Miroslaw Dembinski na East European Foru 2005 představil projekt Music Partisans. V roce 2007 se jako producent dokumentu Ada's Gallery zúčastnil mezinárodního workshopu autorského dokumentu Ex Oriente Film.

RABBIT A LA BERLIN / KRÁLÍK PO BERLÍNSKU
Německo, Polsko 2009, 50 min
Režie: Bartek Konopka

Málo známý příběh o divokých králících, kteří žili v meziprostoru Berlínské zdi. Zóna smrti byla dlouhých 28 let jejich domovem. Bylo zde plno pěkné trávy a žádní predátoři, strážní, kteří je chránili před lidským elementem. Vedli sice uzavřený, ale docela spokojený život. Králičí populace rychle dosáhla tisíců. Strážní je začali likvidovat, ale králici přežili a zůstali. Jednoho dne však došlo k bourání zdi. Králíci museli opustit pohodlný život v zaběhnutém systému. Přestěhovali se do západního Berlína a od té doby tam žijí v několika málo koloniích - mají nedostatek jídla, čelí nebezpečí automobilové dopravy, nedokáží se v novém světě orientovat. Stále se učí žít ve svobodném světě, stejně jako my, obyvatelé východní Evropy. Film o králících a lidech, který přechází od smíchu k realitě.

Film se zúčastnil mezinárondího workshopu autorského dokumentu Ex Oriente Film 2005, byl rovněž představen na Docu Talents from the East 2008.

[Sekce: Art Docs]

COOKING HISTORY / JAK SE VAŘÍ DĚJINY
Slovensko, Rakousko, ČR, 88 min
Režie: Peter Kerekes

Portrét několika vojenských kuchařů ze všech koutů Evropy, kteří sloužili v různých armádách a zažili evropské válečné konflikty 20. století. Jejich vzpomínky nazírají historické události z osobního pohledu, který se do jisté míry rozchází s tradičním výkladem dějin. Uvedou nás do zákulisí dat, faktů, vyhlášení válek, bitev a mírových smluv. Film odhaluje tajemství těchto kuchařů i novou tvář dějin, kterou nenajdeme v učebnicích ani v archivech. Jejich vyprávění i životní cesty protagonistů jsou svědectvím o životě a smrti uvnitř válečné mašinérie, o naději, touhách i o tom, jak se dá přežít uprostřed zoufalství a zkázy.

V roce 2007 Peter Kerekes představil svůj film Cooking History na Docu Talents from the East v Karlových Varech.

[Sekce: Intimate Stories]

BLIND LOVES / SLEPÉ LÁSKY
Slovensko 2008, 77 min
Režie: Juraj Lehotský

Říká se, že láska je někdy slepá. Platí to i v případě lásky mezi nevidomými? Zkušený slovenský dokumentarista Juraj Lehotský začal sbírat materiál pro svůj celovečerní debut o rozličných podobách lásky mezi slepými lidmi už v roce 2003. Snímek nakonec sestavil ze čtyř příběhů. Hlavní postavou první části je učitel hudby Peter, který je kromě absolutního sluchu obdařen i obdivuhodnou imaginací. Příběh lásky slepého Roma Mira k bílé slabozraké Monice, jejíž rodiče vztahu nepřejí, má téměř rozměry antického dramatu. U Eleny a Laca nabývá láska postupně podoby rodičovské, neboť manželský pár čeká na narození potomka. Hrdinkou posledního vyprávění je čtrnáctiletá Zuzka, která doufá, že toho pravého nalezla na internetové seznamce.

Pod pracovním názvem Hladanie se s filmem Juraj Lehotský a Marko Škop zúčastnili vzdělávacího programu Ex Oriente Film 2006 a ve stejném roce jej představili také na Docu Talents from the East.

GYUMRI / GYUMRI
Česká republika 2008, 68 min
Režie: Jana Ševčíková
Producent: Jana Ševčíková

7. prosince l988 zahynuly v arménském městě Gyumri na následky zemětřesení tisíce lidí, z nichž byla více než třetina dětí - truchlící rodiče na to reagovali tím, že začali dávat nově narozeným dětem jména po zemřelých sourozencích, což pak u řady z nich vedlo k problémům s identifikací a dodnes mnozí věří, že duše bratra nebo sestry žije s nimi či přímo v nich, jak ukazuje dokument o životě po katastrofě, který režisérka natáčela v průběhu tří let.

Film byl představen v rámci Docu Talents from the East 2007.

OUR STREET / NAŠE ULICE
Polsko/Francie 2008, 80 min
Režie: Marcin Latallo

"Naše ulice" se odehrává v Lodži – městě zruinovaném po pádu komunismu. Setkává se zde stará a nová Evropa. Těsně pod okny dělnické rodiny, která zde žila po generace, začíná francouzská společnost stavět největší nákupní středisko ve střední Evropě...a to přímo v ruinách textilní továrny, která kdysi změnila toto město na zaslíbenou zemi – na jedno z nejbohatších míst v Evropě. Jaký vliv bude mít nová stavba na život místních lidí?   Our Street je film o prostých lidech, kteří jsou pasivními svědky měnící se Evropy. Je to film o jejich každodenním boji proti systému, který nabízí ráj mimo jejich dosah, o boji za udržení lidské důstojnosti a o možnosti nalézt vlastní cestu dnešní realitou. Na Furmanczykově rodině je možné pozorovat "svět v kapce vody". Je v dnešním světě naděje pro mladou generaci? Jsou hodnoty lidského života a důstojnosti dnes zcela ztraceny? Nahradil je úspěch, zisk a peníze?

Film se v roce 2003 představil na East European Foru.

RENÉ / RENÉ
Czech Republic 2008, 83 min
D: Helena Třeštíková

Ryze dokumentární film se syrovou autentičností vypráví těžko uvěřitelný příběh Reného, který byl od sedmnácti let sledován filmovou kamerou na své cestě mezi vězeními a krátkými pobyty na svobodě. Kamera ho v roce 2008 opouští v jeho sedmatřiceti letech, tedy přesně o dvacet let později, jako nemocného člověka, muže stále se pohybujícího na hraně zákona, který napsal a publikoval dvě knihy. Čas proměny z mladíka v muže zaznamenávala režisérka Helena Třeštíková na pozadí významných politických změn střední Evropy.

Helena Třeštíková se zúčastnila East European Fora 2007 s projektem Katka, René byl představen na Panelu připravovaných českých dokumentů v roce 2007.

[Sekce: Heroes Among Us]

ANDRZEJ WAJDA: LET'S SHOOT!
Polsko 2008, 54 min
Režie: Thierry Paladino / Piotr Stasik/ Maciej Cuske

Portrét Andrzeje Wajdy, legendy polské kinematografie a držitele Oscara za celoživotní dílo. Dokument režiséra zachycuje při práci na filmu Katyň, který byl v roce 2008 nominován na Oscara v kategorii Nejlepší zahraniční film.

Thierry Paladino se zúčastnil workshopu Ex Oriente Film 2008 s projektem Puppets. Piotr Stasik se zúčastnil workshopu Ex Oriente Film 2008 s projektem The Last Day of Summer. Maciej Cuske představil svůj dokument On the Sky on Earth na East European Foru 2007.

[Sekce: Doc Alliance]

AUTO*MAT / AUTO*MATE
ČR 2009, 90 min
Režie: Martin Mareček

Nový dokument z dílny Martina Marečka o projektu Auto*mat a jeho snaze redukovat pražský automobilový provoz a naopak vytvořit uspokojující a bezpečné podmínky pro všechny, kdo se po hlavním městě chtějí pohybovat na kole. Film vypráví o tom, jak automobilový provoz ovlivňuje život v Praze, a sleduje vznik a postupný přerod iniciativy Auto*Mat z party kamarádů v profesionální organizaci hájící práva chodců a cyklistů.

Auto*Mat byl představen na Panelu připravovaných dokumentů z východní Evropy 2005.